Om oss

Idag består bryggeriet av ungefär 50 delägare. Produktionen har ökat stadigt sedan starten och vi har ingen plan på att sakta ner – Tvärtom!
Bryggeriet har en bred portfölj av starköl, folköl, lättöl samt läsk och vi drivs av att ständigt utveckla sortimentet. Här nedan illustreras vår resa från idén om ett bryggeri år 2014 fram tills där vi befinner oss idag.

2014

Den känns långt bort, den ljumma majkvällen 2014 som vi träffades första gången för att prata bryggeri. Detta mynnade så småningom ut i att cirka femton personer bestämde sig för att starta ett bryggeri tillsammans. En blygsam tusenlapp satsades för att provbrygga ett antal olika öl, några blev så lyckade att de än idag finns kvar i sortimentet.

2015

2015

I januari bildades aktiebolaget och i mars 2015 började vi hyra bryggerilokalen av FEAB på Mossvägen 13. Mycket arbete lades ner på att göra om lokalerna till att passa för ölbryggning och under tiden fick vi brygga vår öl hos Åsalids Bryggeri utanför Falköping. Året präglades av en lång väntan på de nödvändiga tillstånden vilket vi äntligen fick i december.

2016

2016

Motgångarnas år. Vi har stora kvalitetsproblem på grund av mjölksyrabakterier som växer till sig i våra svårdiskade jästankar. Tre nya tankar på vardera 500 liter införskaffas från Nilssons Industriservice och innan de är installerade kämpar vi med att jäsa i ett 20-tal 25-liters jäshinkar… Vilket slit!

2017

2017

Kvalitetsarbetet fortsätter och vi löser problemen med god hjälp av såväl Falköpings Mejeri som bryggare från Göteborg. Vi deltar också i vår första ölfestival utsocknes, Rocktobeer i Gislaved, där vi fick mycket positiv respons för vår RågIPA och den lite udda fågeln En Wit Jul.

2018

2018

Inte mindre än fem nya sorter introducerades och vår försäljning på Systembolaget ökade kraftigt. Inledningsvis hade brittisk ölkultur dominerat bryggeriet men detta kom att ändras under 2018 då vi lanserar lagerölen Bergslager, veteölen Tranan och IPA:n Fyren.

2019

2019

Under året genomför vi en intern nyemission som bland annat finansierar en ny buteljeringsanläggning; vår “Sputnik” som effektiviserar arbetet betydligt. Vi lanserar vår första läsk, en Julmust, som blir en stor succé. I december köper vi fastigheten från FEAB vilket förvandlar oss till fastighetsägare och hyresvärdar.

2020

2020

Nu bestämmer vi oss för att satsa stort och gör vår första externa nyemission. Gensvaret är överväldigande och den blir övertecknad med stor marginal. Nu har vi äntligen möjlighet att effektivisera produktionen med en etiketteringsmaskin! Renovering av ovanvåningen på huset påbörjas som skall ge oss ett nytt bryggrum, kontor och vi börjar drömma om en bryggeripub. Två läsksorter lanseras och en julöl från Nya Victoria släpps för första gången på Systembolaget.

2021

2021

Det nya bryggrummet står färdigt i början av året och vi börjar brygga på det nya 500-liters bryggverket. Året präglas av pandemin och försäljningen till restauranger är fortsatt låg. Trots det ökar vår totala försäljning med över 50%. Under året lanseras de tillfälliga starkölen Mistlur samt Vladimir och vi lägger till Ekebergsbärs som folköl i vår portfölj. Årgångsölen Ugglum Old Ale dyker också upp i en begränsad exklusiv upplaga för första gången.

2022

2022

Pandemin släpper och vi bryggeriet gör en rivstart och får vår bästa vår och sommar hittils. Vi brygger en hantverkslager som vi säljer under 20 spänn på bolaget och vi lanserar vår första tonic water med smak av rabarber mynta. På hösten tvärnitar branchen på grund av att folk helt enkelt har mindre pengar i fickan. Vi klarar oss rätt bra, vi har många trogna köpare. På slutet av året vaknar våra drömmar om en egen pub och vi drar igång en crowdfunding…

2023

2023

Under första halvåret investerar vi i en ny buteljeringsanläggning vilket gör produktionen effektivare och att vår öl håller en ännu bättre kvalitét. Under sommaren inviger vi vår bryggeripub som vi finansierat genom crowdfunding. Nu kan kunderna äntligen prova våra vår öl direkt där den bryggs. Vi fortsätter såklart att lansera nya drycker, Tonic Water med Gurka & Peppar blir säsongens smak, IPA:n No Coast gör succé som tillfällig öl och vår bryggare gör portern “Education is important but brewing beer is IMPORTANTARE” för att uppmärksamma att han sagt upp sig som lärare och istället satsa helhjärtat som bryggerianställd.

Vill du ha ännu mer detaljer? Läs den utförliga historian.